
05 paź Analiza SWOT, a strategia rozwoju
Co to w ogóle jest?
Nie, nie chodzi o jednostkę policyjną do zadań specjalnych (SWAT) tylko o obiektywną analizę możliwości rynkowych firmy. Analiza jest pierwszym krokiem do ustalenia całej strategii marketingowej. Nazwa SWOT jest niczym innym jak akronimem od kilku angielskich słów: Strenghts (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia).
- Mocne strony – to wewnętrzne czynniki, dzięki którym firma ma szansę odnieść sukces. Może to być innowacyjne rozwiązanie w oferowanym produkcie lub usłudze albo po prostu duży kapitał początkowy.
- Słabe strony – to również czynniki wewnętrzne, tym razem jednak należy się skupić na tym, co może zagrażać powodzeniu firmy. Wady te mogą być już istniejące jak np. małe doświadczenie w branży lub takie, które dopiero mogą powstać np. nagły wzrost konkurencji
- Szanse – jest to czynnik zewnętrzny, który obrazuje, co pozytywnego może spotkać firmę w przyszłości biorąc pod uwagę jej mocne strony oraz panujące trendy. Jeżeli firma ma potencjał można założyć jej rozwój, szansą również może być obecna moda, dzięki której firma „wypłynie” na rynku.
- Zagrożenia – to kolejny zewnętrzny czynnik, na który w żaden sposób firma nie ma wpływu. Jednak należy je uwzględnić w analizie SWOT. Najczęściej spotykanym zagrożeniem jest działalność konkurencji. Negatywny wpływ może mieć także zmiana prawa, które może znacznie utrudnić funkcjonowanie firmy.
Research + obiektywizm = dobra analiza
Aby analiza SWOT była rzetelna należy podejść do niej bardzo obiektywnie. Trzeba porzucić przeświadczenie, że firma posiada jedynie mocne strony i doszukać się wszelkich słabości. Tylko od tego jak szczerzy potrafimy być z samym sobą zależy skuteczność analizy. Później jest czas na research. W nim głównie skupiamy się na sprawdzeniu konkurencji. Dodatkowo warto śledzić newsy branżowe w mediach, notowania giełdy, zmiany w ustawach oraz rozmawiać z potencjalnymi klientami.
Co potem?
Wykonaliśmy analizę, znamy już mocne i słabe strony itd. naszej firmy, tylko jak teraz wykorzystać tą wiedzę? Teraz ustalamy strategie działania w zależności od tego, jakich punktów w analizie wyszło nam najwięcej. Jeśli firma ma dużo mocnych stron i czeka na nią wiele szans na rozwój, wówczas warto postawić na strategię agresywną, czyli dynamiczny rozwój i ekspansję na rynku. Odwrotna sytuacja jest wtedy, gdy najsilniej ze sobą korelują słabe strony i zagrożenia. To ryzyko utraty udziałów w rynku i bankructwa, dlatego zaleca się wtedy wdrożyć strategię obronną.
Same korzyści
Analizy SWOT jest bardzo uniwersalnym narzędziem analitycznym. Niezależnie od branży czy też wielkości firmy można dzięki niej stworzyć sukcesywną strategię marketingową. Ponadto jest ona wyjątkowo prosta w przeprowadzaniu.
No Comments